رویداد ملی مدار چیست؟

رویداد ملی مدار در جهت حمایت از کسب و کارهای مولد، دانش بنیان و روستایی در سال 1403 با حضور فعالان اقتصادی حوزه روستا و مرتبط با کسب‌وکارهای روستایی در تهران برگزار شد.

با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد روستایی که از مهم‌ترین عوامل مهم مهاجرت از روستاها به شهر به حساب می‌آمد، رویداد ملی مدار توسط بخش معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم دولت سیزدهم کلید خورد. جامعه هدف رویداد مدار، محصولات و خدمات دانش‌بنیان و نوآوری است که در مرحله نهایی قرار دارند و آماده بهره‌برداری در مناطق روستایی هستند.

 

رویداد مدار، بستری برای نوآوری روستاها

فرض کنید در یک روستا چه میزان ظرفیت و فرصت‌‌های شغلی وجود دارد؟ 10تا؟ 100تا؟ 1000تا؟ اگر عمیق تر فکر کنید در نهایت متوجه می‌شوید که هر روستا ظرفیت و نیروی انسانی خاص خودش را دارد و برخلاف فضای صنعتی شهری که امروزه از هر کسب و کار هزاران برند متفاوت وجود دارد، فضای روستا برای ایجاد انواع کسب و کار تکراری نیست و ظرفیت های متنوعی را دارا است که البته از بسیاری از آن‌ها  غفلت شده است.

رویداد ملی مدار بصورت همه جانبه در سه بخش از صاحبان محصولات و یا خدمات نوآور و دانش بنیان در روستا، که این محصولات میتوانند در روستا تولید شوند و یا قابلیت بهره برداری در روستا را دارند مانند پنل‌های خورشیدی، صنایع خلاق و هرگونه طرحی که بتواند اشتغال و درآمد را در روستا تقویت کند، شکل گرفت و بستر خوبی را برای نوآوران در بخش اقتصاد روستایی به وجود آورد.

 

بخش های مختلف رویداد مدار

  •  بخش اول مربوط به محصولات و خدمات دانش بنیان است،

تمامی محصولات نوآور و دانش‌بنیانی که قابلیت تولید در منطقه روستایی را داشته باشد که این محصولات عمدتاً در قالب یک بنگاه اقتصادی ذر درون روستا دیده می‌شود، مورد بررسی قرار میگیرد.

 

  • بخش دوم مربوط به خدمات پیشتیبان نوآور از زنجیره های ارزش تولید روستا می‌شود،

این بخش مخصوص افرادی است که طرح و یا خدمات خود را در جهت پشتیبانی از زنجیره های ارزش محصولات تولیدی در روستاها مانند افرادی که ایده کسب و کار آن‌ها خرید تضمینی محصولات روستا در ازای تولید استاندارد آن محصول باشد و برای ایجاد این استاندارد دوره‌های آموزشی یا نوآورانه‌ای که منجر به ارتقای تولید در روستا می‌شود و با این کار اقتصاد کل روستا تحت تاثیر قرار میگیرد، که در نهایت خود آن فرد و هم مردم روستا سود بیشتری میکنند.

 

  • بخش سوم محصولات و خدمات نوآور و دانش بنیان بسترساز با بهره‌وری در تولید روستا مورد بررسی قرار میگیرد،

این بخش مختص به آن دسته از افرادی است که ایده برای بهره‌وری تولیدات روستا را دارند و ایده‌های که در کسب و کار خود میدهند باعث کاهش هزینه‌های تولید و بهره‌وری تولیدات روستا می‌شود؛ مانند فناوری‌های هرس باغات یا آبیاری مکانیزه مزارع

 

رویداد مدار
نشست خبری آغاز به کار رویداد ملی

 

اهداف رویداد ملی مدار

براساس آمار بیش از ۵۴ درصد از مهاجرت‌ هایی که از روستا به شهر صورت می‌گیرد مربوط به شرایط اقتصادی، ۲۵ درصد مربوط به شرایط فرهنگی، ۱۳.۳ درصد مربوط به شرایط اقلیمی و مابقی نیز مربوط به مسائل جمعیت شناختی است؛ از این جهت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم با همکاری معاونت علمی و فناوری دولت سیزدهم، با هدف بالا بردن زیرساخت ها در حوزه اقتصاد روستایی، افزایش بهره‌وری تولیدات و تکمیل زیرساخت‌ها مانند فعال سازی معادن، آبخیزداری و آبخوان داری و همچنین با هدف تشویق و ترغیب حضور هسته‌های دانش بنیان در روستاها برای حل مسائل روستایی و محصولات، اقدام به برگزاری رویداد ملی مدار کرد.

 

حمایت های کارساز و هوشمندانه!

اما این رویداد برای شرکت‌کنندگان خود چه مزایا و تسهیلاتی را ارائه داد؟

در این رویداد از 1000 طرح برتر حمایت‌های تسهیلاتی به ارزش 20000 میلیارد ریال صورت گرفت؛ همچنین طرح‌های برتر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق‌های مالی دولتی و غیردولتی معرفی شد و از کسب و کارهایی که نیاز به برندسازی و ترویج ایده‌های نوآور خود بودند، موردحمایت رسانه‌های کشور قرار گرفتند. در نهایت کسب‌وکارها و محصولات برتری که نیاز به اخذ مجوز داشتند، با همکاری معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به دستگاه‌های ذیربط معرفی شدند.

 

نتایج و دستاوردهای رویداد ملی مدار

با کمک سامانه شتابدهنده جهت برای معرفی طرح های روستایی، ۵ هزار طرح در رویداد ملی مدار جمع‌آوری شد که دو هزار طرح مورد تایید قرار گرفت و تسهیلات مورد نیاز هر کسب و کار داده شد.