در مدار حبیب

تا به حال به معنی “خدمت کردن” فکر کرده‌اید؟

خدمت کردن یعنی انجام عملی از سر بندگی و دلسوزی برای کسی؛ یعنی تیمار و تعهد و دلسوزی و نیکو خدمتی در حق کسی؛ و چه خوب که این خدمت در مسیری نورانی و پر رزقی باشد که انتهای آن به کربلا می‌رسد! همزمان با ایام نزدیک به اربعین حسینی و پیاده روی بزرگ اربعین، پویش «در مدار حبیب» ویژه دانشجویان، جهادگران و موکب‌های سیار دانشجویی برگزار می‌گردد تا علاقه‌مندان بتوانند در کنار زیارت و طی کردن طریق اربعین، به زائران کربلا نیز خدمات ارائه دهند.

 

در مدار حرمت خدمت عشاق کنیم 

در پویش “در مدار حبیب”، شرکت کنندگان و دانشجویان در قالب موکب‌های سیار و به صورت گروهی یا انفرادی در مسیر پیاده روی عراق، در حوزه تخصص و توانمندی خود مشغول به خدمت‌رسانی می‌شوند.

فلسفه وجودی این پویش به این برمی‌گردد که چگونه می‌توانیم در فضای اربعین، فضایی عمومی برای همه دانشجویان ایجاد کرد تا آن‌ها بتوانند از ارزش حضور و خدمت بهره‌مند شوند.

از آنجا که ظرفیت افرادی که می‌توانند در موکب‌ها و مکان‌هایی که به زائران خدمت ارائه دهند، محدود است و تعداد کمی قادر به انجام این کار هستند. بنابراین، برگزاری پویش در مدار حبیب شکل گرفت تا به شکل گسترده‌تری مردم را در خدمت‌رسانی در فضای اربعین دخیل کرد.

 

در مدار حبیب در سه سال متوالی

در اولین سال برگزاری پویش در مدار حبیب سه عرصه برای خدمت گزاری تعریف شد. عرصه فرهنگی، عرصه سلامت ( پزشکی و طب سنتی) و عرصه خدمات فنی؛ از این جهت سال اول جامعه مخاطبین دانشجویی 2هزار نفری در پویش حضور یافتند. هر فردی با توجه به تخصص خود در پویش در مدار حبیب شرکت می‌کرد.

اما در سال دوم جامعه هدف بیشتر شد و تبدیل به یک جامعه 20 تا 21 هزارنفری یعنی برابر با 7 هزار و 500 گروه دانشجویی و غیر دانشجویی، تبدیل شد.

گروه‌های شرکت کننده بصورت گروه‌های دو یا سه نفره با همکاری هم توانستند یک خدمت رسانی کامل را انجام دهند.

در سومین سال خود، یعنی 1403، این پویش توانست با افزایش عرصه های خدمت رسانی و همچنین ایده های بیشتر در خدمت رسانی اربعین، فضای بیشتری را به شرکت کنندگان پویش اختصاص دهد و جامعه مخاطبین خود را نسبت به دوسال قبل بسیار افزایش دهد. این پویش در سومین سال متوالی خود توانست بیش از 100 هزار مخاطب را دعوت کند.

این پویش بطور کلی و تا به امروز توانسته 6500 موکب سیار را ایجاد کند و به 90 هزار زائر خدمات خود را ارائه دهد.

در مدار حبیب
در مدار حبیب 1402

چرا در مدار حبیب؟

دلیل برگزاری پویش در مدار حبیب و تمایل به برگزاری این پویش هرسال با جامعه مخاطب بیشتر، بازخوردهای جذاب مخاطبین این پویش بوده است.

به عنوان نمونه، بازخوردهای بچه‌های پزشکی که بعد از اربعین تعریف می‌کردند، آن‌ها یک کاروان 300 نفره بودند و تمامی آن‌ها در این پویش شرکت کرده‌ و بسته پزشکی تحویل گرفته بودند، و در بعضی از نقاط مسیر راهپیمایی یک بیمارستان سیار ایجاد میکردند؛ یا از تعداد سی‌پی‌آرهایی که در مسیر انجام گرفته بود و جان بسیاری از زائران را توانسته بودند نجات دهند، مصداق های بسیار افتخارآمیزی است که تمایل به برگزاری این پویش را هرسال بیشتر از قبل می‌کند.

 

در مدار حبیب 1403

در سال 1403، در مدار حبیب به میکرو پویش‌هایی مانند عرصه‌های فرهنگی، پزشکی، طب سنتی و راویان خدمت تبدیل شد.

کوچکترین کارها نیز در این مسیر به عنوان خدمت به زائر در نظر گرفته شد مانند حمل وسایل همراهان زائران و تمامی این افراد جزو پویش «در مدار حبیب» قرار گرفتند. همچنین حدود ۱۰۰ ایده آسان را در سایت همه باهم  قرار گرفت تا کسانی که ایده‌ای ندارند، بتوانند از این ایده‌ها استفاده کنند و به خدمت‌رسانی بپردازند.

در مدار حبیب سال 1403 شامل عرصه‌های مختلفی مانند: عرصه سلامت، عرصه فرهنگی، عرصه روایت و عرصه‌های دیگر است. در هر یک از این عرصه‌ها، گروه‌های متخصص و جهادی فعال هستند. برای مثال، در بخش پزشکی، کارگروه‌های جهادی از پزشکان و کادر درمانی تشکیل شده‌اند که شامل کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مجازی نیز می‌شود. این گروه‌ها به سوالات و مشکلات در مسیر پاسخ می‌دهند و تجربیات سال‌های گذشته را به تازه‌کاران منتقل می‌کنند.

 

فرهنگ خدمت رسانی

پویش «در مدار حبیب» توانست تا با ایجاد فرصت در زمینه فرهنگ خدمت‌رسانی، خدمت به زوار را در فضای اربعین گسترش دهد و آن را به یک الگوی جهانی تبدیل نماید. علاوه بر کشور عزیزمان ایران، دوستان دیگری از کشور‌های مختلف به در مدار حبیب پیوستند، از جمله دوستان سوری و لبنانی که در این پویش شرکت کردند.

قطعا هیچ فردی دوست ندارد که از لذت شیرین خدمتگزاری در این مسیر هرچند کوچک عبور کند و نام خود را دفتر خادمین اباعبدالله به ثبت نرساند.