ایران به توان ما

توان یعنی ضریب دادن به اراده مردم و جمع کردن آن‌‌ها برای انجام دادن کارهای بزرگ! رویداد ملی توان، با شعار “ایران به توان ما” توسط شورای عالی جهاد سازندگی برای ایجاد هم اندیشی میان تمام تشکل‌های مردم‌ نهاد استانی و به بهانه سفرهای رییس جمهور شهید رئیسی، ایجاد شد.

این رویداد با هدف جلب مشارکت مردم و مجموعه‏‌های مردمی شناسایی، تعریف اقدام، اثرسنجی و نظارت بر برنامه‌‏ریزی و عملیات‏های دولتی و غیر دولتی مرتبط با پیشرفت و آبادانی همه جانبه مناطق برگزار می‌شود.

 

ریش و قیچی اینبار دست شماست!

اینجا به جای نامه‌نگاری و بروکراسی های مختلف، کار بدست خود مردم حل می‌گردد!

ایده برگزاری رویداد توان در اصل با همراهی مردم و ریش و قیچی را بدست مردم دادن، شکل گرفت. یعنی در سفرهای استانی و پیش از رسیدن رییس جمهور، مسائل استان بررسی می‌شود و با کمک مردم و مسئولین دست در دست هم، موانع پیش رو را از میان بر می‌دارند.

در این رویداد، طرح‌ و ایده‌‌های تشکل‌های مردم نهاد نظیر گروه‌های جهادی، خیریه‌ها، واحدهای فناور، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و … برای حل مسائل استانی و منطقه هدف و همچنین به همرسانی مسئولین و گروه‌های مردمی به بهره برداری می‌رسد.

 

بخش های مختلف رویداد توان

این رویداد به دو بخش اصلی تقسیم می شود.

بخش اول به برگزاری نشست‌هایی حول عرصه‌ی فعالیت گروه‌ها اختصاص دارد.

عرصه های فعالیت این گروه‌ها عبارت‌اند از اقتصاد و کارآفرینی، فرهنگی اجتماعی، بهداشت و سلامت و عمرانی زیربنایی که گروه‌ها به بیان تجربیات و ظرفیت‌های خود و بیان مشکلات اساسی مربوط به آن عرصه در استان می پردازند.

بخش دوم نشست‌های تخصصی‌تر بامحوریت مسائل خاص استانی به منظور حل مسائل، ایده پردازی، طراحی راهکارهای مردمی و پیگیری مصوبات در حضور مسئولین استانی و نیز مناطق هدف رئیس جمهور می‌باشد.

 

توان در استان فارس

اولین رویداد توان در استان فارس برگزار گردید. این رویداد به همت شورای عالی جهاد سازندگی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان در تاریخ ۱۳ مهر ۱۴۰۲ برگزار شد. هدف برگزاری این رویداد پیوند بین گروه‌های مردمی و جهادی با مسئولین اداری استان در رابطه با مسائل کلان و خرد استان که قابلیت بررسی و پیداکردن راه حل برای آنان در سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری امکان پذیر می‌باشد، صورت گرفته است. ️

رویداد توان در استان فارس با حضور ۷۳ گروه جهادی این استان برگزار شد؛ گروه‌های مردمی با همفکری در ۳ عرصه ️عمرانی و زیرساخت ️فرهنگی و اجتماعی، بهداشت و سلامت ️اقتصادی و کارآفرینی پرداختند و در پایان جمعبندی گفت و گو‌ها به دستگاه‌های اجرایی و استاندار استان ارائه گردید.

رویداد ملی توان
رویداد توان استان فارس

توان در استان کردستان

اینبار توان به ایستگاه کردستان رسید! دومین رویداد ملی توان در استان کردستان برگزار شد؛ از آنجا که مسائل وقتی از دریچه دستگاه های متولی دیده می‌شود بسیار پیچیده است اما وقتی مردم وارد میدان می‌شوند، همه چیز راحت‌تر حل می‌گردد و تجربه بدست آمده از کف میدان به راحتی به مسئله تبدیل و سپس حل می‌شود.

از مسائلی که در خصوص استان کردستان در رویداد توان مطالبه شد، مسئله دامپروری است که به دلیل اقلیم بسیار خوب کردستان، بسیار جا برای پرداختن به آن وجود دارد؛  همچنین از حق آبه کشاورزی صحبت و مطالبه شد.

 

توان در استان سیستان و بلوچستان

به ایستگاه سیستان و بلوچستان رسیدیم!

اینجا شهر زاهدان است جایی که پنجمین رویداد توان در تاریخ 21 دی ماه 1402 برگزار شد.در رویداد این استان، بر اساس سه راهبرد بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت کارها تقسیم بندی و برنامه ریزی شد.

از نقاط قوت این استان، دسترسی به بازارهای بزرگ دنیا از طریق مرزهای سیستان بلوچستان مانند بازار آسیای میانه، آفریقا، هند و چین که سبب رونق تجارت و صادرات استان میشود، بهره‌گیری از ظرفیت اقتصاد دریا عامل توسعه سیستان و بلوچستان، ظرفیت سواحل، باغات میوه‌های گرمسیری، حوزه کشاورزی و دامپروری از ظرفیت‌های بکر سیستان و بلوچستان به شمار می‌رود که بهره‌گیری از مزیت‌های بکر دریا، اقتصاد دریا، مرز، معادن، کشاورزی، صنایع فرآوری و شیلات عامل ایجاد اشتغال، توسعه و ثروت است، تمامی آن ها مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات خوبی برای استفاده بهتر از آن، گرفته شد.

همچنین رویداد ملی توان در سایر استان‌های البرز و گلستان نیز برگزار شد.

رویداد ملی توان
رویداد توان استان سیستان و بلوچستان

هدف از برگزاری رویداد ملی توان

درنهایت، این رویداد یک روزه که در آستانه سفر رئیس جمهور شهید رئیسی در دولت سیزدهم انجام می‌شد، کلیه طرح‌ها و ایده‌های تشکل‌های مردم نهاد نظیر گروه‌های جهادی، خیریه‌ها، واحدهای فناور، اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و … برای حل مسائل استانی و منطقه هدف و همچنین به هم رسانی مسئولین و گروه‌های مردمی مورد بررسی و به بهره‌برداری می رسید.

توان با هدف اصلی تسهیل‌گری در جلب مشارکت‌ها، بهره‌مندی از تجارب و دانش گروه‌های مردمی در رویارویی با مسائل و حل آنها، ایده پردازی، طراحی راهکارهای مردم پایه و امکان سنجی واگذاری حل مسائل به گروه‌های مردمی جهادی و در نهایت ایجاد حرکت عمومی در راستای تحقق پیشرفت و آبادانی همه جانبه مناطق هدف، طرح ریزی شده است.

به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقیست.